Dramski zbornik Nagrada Marin Držić. Hrvatska drama 2024. sadrži šest dramskih djela nagrađenih na natječaju Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske „Marin Držić” za 2024. godinu. Tradicionalno, uz predstavljanje zbornika, studenti 4. godine Prijediplomskog studija Glume UMAS-a pod mentorstvom prof. art. Brune Bebić pročitat će ovogodišnji prvonagrađeni dramski tekst Dore Šustić.
Dora Šustić: PIČMAN
Jezgrovito rečeno, Pičman Dore Šustić je komorna psihološka drama o samoubojstvu i njegovim konzekvencama na okolinu, ne previđajući ni još uvijek izraženu društvenu stigmatizaciju samoubojstva. U nešto razvedenijoj formi, moglo bi se reći da drama nastoji identificirati i razumjeti pojedine oblike ljudskoga nezadovoljstva, a ponekad i vrlo konkretne uzroke poput PTSP-a, koji čuče u korijenu želje za oduzimanjem vlastitoga života, ali i da nastoji detektirati i artikulirati sve one vrste mikro- i makrotrauma s kojima se suočavaju osobe bliske samoubojicama, napose njihova obitelj i djeca, u ovom slučaju protagonistkinja Ena. U uvodnoj napomeni dramska junakinja, ujedno i spisateljica, tri dijela drame tumači kao „rekonstrukciju“ triju razgovora što ih je vodila najprije s ocem, potom sa psihoterapeutkinjom te naposljetku i sa samom sobom zamišljajući da razgovara s ocem i izgovara mu sve ono što je željela ili trebala, a nije. Prvi se razgovor odnosi na vrijeme prije očeva samoubojstva i njegova je slutnja, najava i, donekle, eksplikacija, a istodobno uspostavlja psihološke i karakterne profile oca i kćeri te njihov emocionalni međuodnos; druga se dva razgovora odnose na vrijeme nakon očeva samoubojstva i svojevrsna su raščlamba intimnoga duhovnog i mentalnog stanja kćeri koja pokušava naučiti živjeti s očevom odlukom, kolebajući se između mogućnosti da je prihvati i opravda ili odbaci i zaniječe kao legitimnu, odnosno između osjećaja krivnje i oprosta, i sebi i ocu. Dramska struktura i središnja idejna osnova drame usporedno se usložnjavaju konstruiranjem biografske priče u priči, scenarija što ga kćer nastoji ispisati o životu poznatoga hrvatskog arhitekta koji si je također oduzeo život ne naišavši pravovremeno na razumijevanje i podršku zajednice, čime je dramom suptilno postavljeno i pitanje opstanka umjetnika, intelektualaca i vizionara u otuđenome društvu dominantno okrenutom materijalnim vrijednostima. (Obrazloženje žirija ovogodišnje Nagrade Marin Držić)