Program:
L. van Beethoven: Koncert za violinu, violončelo, klavir i orkestar u C-duru, Op. 56
pauza
Simfonija br. 3 u Es-duru, Op. 55 (Eroica)
Trostruki koncert za violinu, violončelo, glasovir i orkestar u C-duru, op. 56 Beethoven je skladao 1803. i 1804. godine. Bio je to prvi koncert napisan za klasični glasovirski trio i orkestar i jedini Beethovenov koncert pisan za više od jednog solističkog instrumenta. U vrijeme kad koncert nastaje Beethoven je već iza sebe imao tri od ukupno sedam glasovirskih trija što će ih napisati, kao i niz obrada drugih skladbi za taj sastav. Unatoč ne osobito uspješnoj prvoj javnoj izvedbi, koncert je za Beethovenova života više puta tiskan, što daje naslutiti popularnost među izvođačima. Skladba donosi niz dramski izražajnih trenutaka i tehničkih izazova. U cijeloj skladbi pratimo zanimljiv tretman triju solističkih instrumenata, koji katkad u prvi plan dolaze kao solisti, a katkad nam se predstavljaju kao integrirana cjelina glasovirskoga trija.
Borba i trijumf kroz umjetnost ono je za što se najviše istraživača Beethovenova stvaralaštva slaže da je izraženo u njegovoj herojskoj simfoniji. Junak njegove Treće simfonije u Es-duru, op. 55 (Eroica) isprva je bio Bonaparte, čije je ime simfonija nosila u svojoj ranoj fazi. Ali njezin junak, onaj koji se bori i koji pobjeđuje – i nadilazi udarac koji ga je zamalo potukao, gluhoću koja je snašla onoga kojemu je sluh od najveće važnosti – zapravo je sam Beethoven. Prvotnu posvetu Beethoven poništava u jesen 1804, nakon što se Napoleon proglasio carem. Na kopiji partiture (Beethovenov original nije sačuvan) skladatelj je s takvom žestinom prekrižio riječi „intitolata Bonaparte“ da je probio papir, te je u tiskanom izdanju iz 1806. partitura nosila talijanski podnaslov Sinfonia Eroica composta per festiggiare il sovvenire di un grand uomo (Herojska simfonija posvećena slavljenju uspomene na velikog čovjeka).
Eroica kreće od očaja prema pobjedi. Njezina dva posljednja stavka koja se nekada nazivaju Uskrsnućem i Apoteozom u skladu su s idejom simfonije kao herojskog trijumfa nakon teške borbe. Eroica je revolucionarno djelo koje je promijenilo glazbenu povijest, nadahnuto revolucijom odnosno vrijednostima koje je utjelovljavao njezin tvorac, živeći po načelima Slobode, Bratstva i Jednakosti.