La Sylphide - eterična baletna bajka prvi put pred splitskom publikom

La Sylphide - eterična baletna bajka prvi put pred splitskom publikom

La Sylphide - jedan od ključnih baleta danske baletne tradicije, po mnogočemu različite od poznatije ruske ili francuske škole, svoju će premijernu izvedbu u Splitu doživjeti 10. ožujka u 20 sati. Danska koreografkinja Karina Elver na scenu splitskog HNK prenosi originalnu koreografiju Augustea Bournonvillea iz 1836. na glazbu Hermana Løvenskiolda, donoseći jedan drugačiji, zanimljivi i ovdašnjoj publici manje poznat pristup baletnoj umjetnosti u kojem se od plesača, osim vrhunske baletne tehnike očekuje i više glumačkoga talenta...

La Sylphide - eterična baletna bajka prvi put pred splitskom publikom

Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će, u petak 10. ožujka, izvesti La Sylphide, jedan od najstarijih sačuvanih romantičnih "bijelih" baleta. Koreografiju velikog danskog koreografa Augusta Bourneonvillea na splitsku scenu prenosi danska koreografkinja Karina Elver, uloge su povjerene solistima i ansamblu splitskog Baleta, a glazbu Hermana Severina Løvenskiolda izvodi Orkestar HNK Split pod ravnanjem maestra Harija Zlodre.

U ulozi La Sylphide, zračnog duha zaljubljenog u škotskog seljaka Jamesa, na premijeri će nastupiti Hazuki Tanase dok će ulogu Jamesa tumačiti Artjom Žusov. U predstojećim će se izvedbama u tim ulogama izmjenjivati još i Irina Čaban Bilandžić, Eva Karpilovska i Katerina Kuznjecova kao La Sylphide, te Ivan Boiko i Aaaron Kok u ulozi Jamesa.

Fantastična čarobna priča o nemogućoj ljubavi škotskog seljaka i šumske vile prema originalnoj koreografiji najpoznatiji je balet Augusta Bourneonvillea (1805-1879). Znameniti plesač, koreograf i baletni majstor svojim je bogatim opusom od preko 50 baleta ustanovio tzv. danski baletni stil temeljen na bravuroznom plesu i izražajnoj mimici. Bournonvilleovo djelo danas predstavlja važnu poveznicu s ranijim tradicijama. U svojim se baletima odupirao brojnim pretjerivanjima tipičnim za balete iz vremena romantizma. Značajna je egalitarnost njegovih koreografija u kojima su ravnopravno naglašene ženske i muške uloge u vremenima kada je europski balet prvenstveno isticao balerine. I dok su brojni njegovi suvremenici istraživali krajnosti ljudskih emocija Bournonville je, koristeći zanosni rad nogu i tečne fraze u svojim djelima, ljudsku narav portretirao uravnoteženo. Njegova škola svoje korijene vuče iz francuske klasične baletne tradicije a  karakterizira je, između ostaloga, brzi rad nogu koji je u kontrastu s gracioznošću ruku i torza. U plesu ne smije biti vidljivog napora, pa se čak i najveći, najdramatičniji koraci moraju izvoditi nenaglašeno, za razliku od velike, dramatične geste koju je tražio Petipa.Brojni njegovi baleti ostali su na repertoaru Kraljevskog danskog baleta duže od stoljeća, no  njegovi su baleti postali poznati van Danske tek nakon Drugog svjetskog rata. Nakon 1950. Kraljevski danski balet je otišao na nekoliko velikih i važnih međunarodnih turneja na kojima su izvodili njegove balete, te tako upoznali svijet s njegovim djelom. Od tada su  Bournonvilleovi baleti na programu brojnih baletnih kuća širom svijeta.

Karina Elver, danska koreografkinja i baletna pedagoginja s američkom adresom La Sylphide postavlja kao prvi cjeloviti Bournonvilleov balet na pozornici splitskog HNK. Nakon zapažene plesačke karijere u Kraljevskom danskom baletu u Kopenhagenu, pri čemu su posebno mjesto zauzele uloge u baletima prema koreografijama Augustea Bournonvillea, od 1992. počinje i s koreografskim radom. Od 2003. samostalna je koreografkinja, baletna pedagoginja i korepetitorica te osniva vlastitu baletnu školu u Kopenhagenu, fokusirajući se u radu upravo na Bournonvilleovu baletnu metodu. Specifičnu Bournonvilleovu tehniku Karina Elver poučava, te postavlja koreografije širom svijeta – od Grenlanda do Indije. Kao pedagog ili koreograf gostuje u Nizozemskoj, Islandu, Japanu, Češkoj Republici, Čileu, Švedskoj, Njemačkoj, Poljskoj, Mađarskoj, Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji, surađujući s nacionalnim kazalištima, baletnim školama i različitim baletnim trupama...

Od 2011. Karina Elver živi i radi u SAD-u gdje joj je u središtu interesa i dalje Bournonvilleovo naslijeđe, pa je tako, pored brojnih pedagoških angažmana u najznačajnijim baletnim školama i ansamblima u SAD-u (ponajviše u New Yorku) i Europi, u posljednje tri godine postavila La Sylphide  u češkoj Ostravi i Denveru.

Nakon premijerne izvedbe 10. ožujka s početkom u 20 sati, tijekom ožujka na programu je još pet izvedbi La Sylphide i to 11, 14, 28. i 30. ožujka s početkom u 19:30h, te 25. ožujka u 18h.