Derviš i smrt nakon trijumfalne praizvedbe na Splitskom ljetu, sada i u kazališnoj sezoni

Derviš i smrt nakon trijumfalne praizvedbe na Splitskom ljetu, sada i u kazališnoj sezoni

Balet Derviš i smrt, praizveden na 63. Splitskom ljetu na pozornicu splitskog Hrvatskog narodnog kazališta vraća se u subotu 21. listopada. Koreografsko ostvarenje Igora Kirova na glazbu Gorana Bojčevskog izvest će ansambl Baleta HNK Split predvođen gostom Tomislavom Petranovićem u naslovnoj ulozi Derviša. Po motivima istoimenog romana Meše Selimovića, jednog od najznačajnijih djela književnosti ovih prostora, libreto je načinio nagrađivani makedonski pisac Sašo Dimoski.

Derviš i smrt nakon trijumfalne praizvedbe na Splitskom ljetu, sada i u kazališnoj sezoni

Praizvedbu komada na zatvaranju 63. Splitskog ljeta publika je ispratila dugotrajnim oduševljenim aplauzom. Kritika je jednodušno predstavi dala najviše ocjene, pišući o predstavi koja se pratila „u tišini i bez daha, a premijerna publika je zadovoljstvo na kraju pokazala valovima aplauza“.

Najistaknutiji makedonski plesač i koreograf Igor Kirov, od 2016. ravnatelj Baleta HNK Split,  posegnuo je u svojoj novoj predstavi u bogato tkivo jednog od najznačajnijih romana 20. stoljeća s naših prostora. Njegova koreografija pokušaj je zaranjanja u podsvjesno, u potragu za ljudskom biti. „Moj je zadatak kao koreografa prikazati suočenje s vlastitom dušom i pokušaj oslobođenja duše, što bi u konačnici, kad svi zastanemo i udahnemo,  svakome trebalo biti cilj“, kaže Kirov čija je ovo peto koreografsko ostvarenje koje realizira s ansamblom splitskog Baleta.

Libretist Sašo Dimoski, mladi makedonski teatrolog, dramaturg i književnik značajnog i opsežnog opusa, narativnu Selimovićevu teksturu reorganizirao je u devet cjelina, glavnih scena preko kojih se romaneskna fabula asocijativno povezuje s devet arhetipskih putovanja duše i tijela - od osobnog pakla, preko osobnog čistilišta, do osobnog, intimnog raja. Glavna se dramaturška intervencija u odnosu na Selimovićev roman odnosi na uvođenje lika duše samoga protagonista, derviša Ahmeda Nurudina. Trijada derviš, njegova duša, smrt osnova je na kopjoj se izgrađuju međusobni odnosi  svih likova u libretu ovog suvremenog baleta.

Originalnu glazbu skladao je Goran Bojčevski, makedonski klarinetist sa slovenskom adresom, skladatelj impresivnog opusa u kojem spaja klasičnu glazbu, jazz i balkansku etno glazbu. Glavnu temu glazbe Derviša i smrti nose klavir i gudači, uz korištenje elektronike i specifičnih istočnjačkih puhačkih instrumenata, duduka i neya.  Ostatak autorskog tima predstave čine Aleksandar Nošpal, jedan od najistaknutijih makedonskih kostimografa i modnih dizajnera, redoviti kreativni suradnik Igora Kirova, te scenograf Slaven Raos

Pored gosta Tomislava Petranovića, nacionalnog baletnog prvaka HNK u Zagrebu koji tumači naslovnu ulogu derviša Ahmeda Nurudina, protagonisti na sceni su plesači splitskog HNK Ajla Kadrić u ulozi Ahmedove duše, Salvatore Cerulli koji tumači ulogu Hasana, Romulus Dimache kao Harun, Aaron Kok kao mladi derviš Mula Jusuf, dok uloge Kadije i Kadijine žene tumače Remus Dimache i Irina Čaban Bilandžić.

Prva izvedba Derviša i smrti u kazališnoj sezoni na programu HNK Split je u subotu 21. listopada s početkom u 20:30, a sljedeće izvedbe su na programu 23, 25. i 28. listopada s početkom u 20 sati.