Činom svečanog otvorenja i premijerom operne predstave Rigoletto na splitskom će Peristilu u nedjelju 14. srpnja biti otvoreno 65. Splitsko ljeto. Neposredno nakon čina svečanog otvorenja koje započinje u 21 sat, ansambl Opere Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će izvesti operu Giuseppea Verdija Rigoletto.
Prije samog otvorenja u sklopu festivala zbit će se dva likovna umjetnička događaja. U atriju Galerije umjetnina slikar Matko Trebotić u 19:30 predstavit će umjetničku instalaciju Crvena vertikala (život – smrt – uskrsnuće) a u Galeriji HAZU u Palači Milesi u 20h bit će otvorena izložba konceptualnog umjetnika Gorana Trbuljaka nazvana Autoportret naslikan od drugog.
Rigoletto, remek-djelo Giuseppea Verdija, jedna od najpopularnijih i najradije slušanih opera u povijesti, prvi dio Verdijeve „latinske“ ili „romantične“ trilogije po prvi će put u dugoj tradiciji našeg najvećeg opernog festivala biti izveden na Peristilu, amblematskoj pozornici Splitskog ljeta. Pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića a u režiji Dražena Siriščevića u naslovnoj će ulozi nastupiti talijanski bariton Elia Fabbian, ulogu Gilde tumačit će rumunjsko-švicarska sopranistica Elena Moșuc, Vojvoda od Mantove bit će bosanskohercegovački tenor Amir Saračević, Sparafucile nacionalni prvak Opere HNK Split bas Ivica Čikeš, a Maddalena prvakinja splitske Opere mezzosopranistica Terezija Kusanović. U ostalim će se ulogama pojaviti Bjanka Ivas, Ivan Šarić, Marko Lasić, Špiro Boban, Vinko Maroević, Mate Akrap, Ivona Bosančić Lasić, Vlatko Belas i Tea Požgaj. U autorskom su timu predstave pored redatelja Siriščevića i scenograf Slaven Raos, kostimograf Juraj Zigman, koreograf Igor Kirov, zborovođa Frane Kuss, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, suradnica redatelja Jelena Bosančić te asistent dirigenta Jure Bučević.
Redatelj Dražen Siriščević, koji je kao operni redatelj debitirao upravo na Splitskom ljetu na Peristilu izuzetno uspjelim postavljanjem Verdijeve Aide prije pet godina, o svom viđenju Rigoletta kaže: „Giuseppe Verdi nije se osobito trudio priču o ljudskim sudbinama iz 16. stoljeća vjerno predstaviti u rekonstrukciji glazbenoga izraza visoke renesanse. Naprotiv, slobodno se služio svim dostupnim glazbenim alatima svoga vremena. Suvremenim glazbenim jezikom 19. stoljeća, oslikao je 300 godina staru priču koju je i sam bio doživio kao suvremenu, odnosno, svevremensku. Danas u 21. stoljeću, upravo na tragu tog Verdijevog pristupa i naš će biti: na sva pitanja i izazove njegovog glazbenog kazališta odgovoriti iz perspektive vremena u kojemu živimo. Vrijeme radnje bit će srpanj 2019., a mjesto radnje Peristil. Predstava danas pokušava odgovoriti na pitanja koja stoljećima muče naraštaje. Koliko vrijedi ljudska žrtva? Vrijedi li, naime, žrtvovati se, odreći se svoga života i predati ga za život drugog? Upravo to čini Gilda u trećem činu opere. To je njezin odgovor svijetu s kojim se sudara, izgrađenome na lažima, prevarama, obmana, nevjerama, bludu, razvratu, obijesti, lakrdiji.. Njezin otac, Rigoletto mrzi taj svijet. Da bi opstao ruga mu se, osvećuje, ponižava ga, ubija riječima sve koji ga okružuju. Sudbinski, na kraju će njegova slijepa i neizmjerna mržnja, zlo kojemu se u cijelosti bio prepustio, uništiti jedinu ljubav koju je bio nosio duboko u sebi – Gildu. Ona sama nije znala promijeniti svijet u koji je bačena. Ali ta izdana, krhka i slomljena djevojka, snažne i čvrste duše, svojom nesebičnom žrtvom znala je osvijestiti nas, uzdrmati, pokrenuti. Govori nam: promijenite se, ne odustajte i nikada se nemojte predati. Niti ona se nije predala, nije pobjegla, dala je ono najvrijednije što ima: sebe za nas. Danas taj čin može izazvati nevjericu ili podsmjeh, ali nadamo se i potaknuti, pozvati sve nas da stvaramo bolje sutra, bolji svijet za sebe i Gildu.
Ova predstava to želi. Pokazati nam zorno gdje smo i kamo bismo trebali ići da njezina žrtva ne bi bila uzaludna. Mržnja stvara samo mržnju. Osveta još jednu osvetu. Što u nama može izazvati nesebična ljubav koju nam nudi Gilda? Kada budete gledali i slušali Rigoletta birajte: prokletstvo ili ljubav!“
U tradicionalnom terminu od 14. srpnja do 14. kolovoza ovogodišnje, 65. po redu Splitsko ljeto ponudit će nam ukupno 37 opernih, dramskih, baletnih, koncertnih naslova, izložbi, filmskih projekcija te jednu književnu promociju u ukupno 48 izvedbi. Festival koji se odvija u organizaciji Hrvatskog narodnog kazališta Split pod visokim je pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar-Kitarović i pod pokroviteljstvom Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije.