34. MD

Splitski gudački kvartet i Željko Milić - S Amadeusom u Aquariusu

Splitski gudački kvartet i Željko Milić - S Amadeusom u Aquariusu

Splitski gudački kvartet zajedno s klarinetistom Željkom Milićem održat će u foyeru Hrvatskog narodnog kazališta Split u ponedjeljak, 23. siječnja s početkom u 17 sati koncert koji su nazvali S Amadeusom u Aquariusu.

Splitski gudački kvartet i Željko Milić - S Amadeusom u Aquariusu

Splitski gudački kvartet zajedno s klarinetistom Željkom Milićem održat će u foyeru Hrvatskog narodnog kazališta Split u ponedjeljak, 23. siječnja s početkom u 17 sati koncert koji su nazvali S Amadeusom u Aquariusu.

Splitski gudački kvartet zajedno s klarinetistom Željkom Milićem održat će u foyeru Hrvatskog narodnog kazališta Split u ponedjeljak, 23. siječnja s početkom u 17 sati koncert koji su nazvali S Amadeusom u Aquariusu.Na programu su dva komorna djela nenadmašnog Wolfganga Amadeusa Mozarta, skladatelja čija genijalnost ne prestaje ushićivati glazbeni svijet još od vremena njegovog ranog djetinjstva. Rođen u Salzburgu 27. siječnja 1756. skladati i svirati je počeo u petoj godini i odmah postao zvijezda europskih dvorova na kojima je nastupao. Svoju je glazbenu genijalnost iskazao na mnogim skladateljskim područjima, stvorivši za svog kratkog dvadesetpetogodišnjeg života preko 600 djela koja spadaju u same vrhove simfonijske, koncertantne, komorne, operne i koralne glazbe.Iako motiva za sviranje Mozartove glazbe nikada ne nedostaje, Splitski gudački kvartet i klarinetist Željko Milić velikanu su se odlučili pokloniti baš koncertom na početku astrološkog razdoblja Vodenjaka, znaka u kojemu je Mozart rođen. Štoviše, astrolozi tvrde kako je izuzetna planetarna konstelacija u znaku Vodenjaka u njegovoj natalnoj karti uvelike odredila Amadeusov jedinstveni genijalnost, ali i sudbinu.

Gudačke kvartete i kvintete Mozart je pisao cijelog stvaralačkog vijeka. Prvi među njima nastali su značajno prije njegove punoljetnosti, a posljednji pred sam kraj života. Gudački kvartet br. 19. u C-duru, K. 465, - “Dissonance“ (1785) posljednji je iz skupine od šest kvarteta nastalih nakon prijateljevanja s Josephom Haydnom i posvećenih njemu. Svih šest, a osobito posljednji, spadaju u najcjenjenije stranice Mozartovih komornih partitura. Vanjska forma kvarteta u C-duru u osnovi je konvencionalna i slijedi klasičnu stavačnu podjelu, no prava se glazbena iznenađenja kriju unutar stavaka i interakciji samih instrumenata u njima, a onda, još i više, u načinu na koji Mozart povećava njihovu unutrašnju napetost ubacujući u harmonijski vokabular iznenađujuće obrate. Načelno i dominantno u C-duru, Kvartet je stalno prekidan upadima novih, drukčijih harmonijskih boja (možemo ih tehnički zvati i kromatskima), koje stalno uzburkavaju prividno mirnu površinu.Mozartovu skupinu od šest gudačkih kvinteta (za dvije violine, dvije viole i violončelo) mnogi smatraju njegovim najvećim doprinosom komornoj glazbi tog vremena. No, jedini njegov Kvintet za klarinet i gudački kvartet u A-duru, K. 581 (1789) smatra se još savršenijim i vjerojatno je prvi kvintet pisan upravo za taj instrument. Izvorno je, kao i Mozartov Clarinet Concerto bio posvećen velikom klarinetskom virtuozu Antonu Stadleru i oba su prvotno bila namijenjena bas klarinetu s produženim donjim registrom. Jedan od najboljih poznavatelja Mozartova opusa, čuveni muzikolog Alfred Einstein osobitom vrijednošću ovoga djela smatra činjenicu da je u njemu klarinet tek prvi među jednakima (primus inter pares) i upravo to ga čini savršenijim od drugih koncertnih djela za klarinet i gudače.

Splitski gudački kvartet osnovan je 2005. godine, a osnivači su mu iskusni i istaknuti glazbenici sa splitske glazbene scene koji su svoje obrazovanje započeli u Splitu. Članovi su: Valter Lovričević (violina), Ana Tošić D'Ambra (violina), Igor Smoday (viola) i Mihovil Karuza (violončelo). Danas, nakon međunarodnih karijera (Španjolska, Italija, SAD) vodeći su ljudi u gradskim glazbenim institucijama (Hrvatsko narodno kazalište, Glazbena akademija). Splitski gudački kvartet nastavlja širiti svoj repertoar klasične, ali i popularne glazbe, namijenjen širokoj publici. U posljednjih šest godina, Splitski gudački kvartet održao je niz hvaljenih koncerata diljem Hrvatske te postao značajan faktor u glazbenom životu Splita nastupajući na ljetnim festivalima (Splitsko ljeto, Splitske glazbene večeri, Glazbene večeri Sv. Franje), ali obogaćujući kulturni život grada i vlastitom koncertnom sezonom.

Željko Milić osnovno i srednje glazbeno obrazovanje stekao je u rodnom Splitu, a diplomirao je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Milenka Stefanovića, osvajajući kao učenik i student brojne republičke i savezne nagrade. Od 1984. godine djeluje kao solist i prvi klarinetist orkestra HNK u Splitu. Istovremeno njeguje i solističku karijeru tijekom koje nastupa sa simfonijskim i komornim orkestrima.Njeguje različite stilove glazbe: od klasike, romantike i glazbe dvadesetog stoljeća pa sve do jazz-a. Nastupa često i na recitalima, te kao komorni glazbenik u različitim ansamblima (trio klarinet, klavir, violončelo, duhački trio, kvintet, oktet, klavirski kvintet i uz Zagrebački gudački ansambl 3+, te Splitski gudački kvartet). Održava koncerte u Europi, te nastupa na Europskom festivalu komorne glazbe 2009. Samostalni CD Briljantne varijacije. (2007) s djelima hrvatskih skladatelja snimio je u izdanju CANTUSA. Paralelno s koncertnom karijerom bavi se i pedagoškim radom,a od 2002. djeluje kao profesor klarineta na Umjetničkoj akademiji u Splitu.