Opere Giuseppea Verdija punih su stoljeće i pol najveći hitovi svjetskih opernih pozornica. A Rigoletto, prvi dio njegove latinske trilogije (niske čija su ostala dva bisera Trubadur i Traviata) jedna je od najpopularnijih i najradije slušanih opera u povijesti. Dokazala je to i premijera na 65. Splitskom ljetu, na Peristilu, jedinstvenoj opernoj pozornici na drevnom carskom trgu. Zbor, Orkestar, Balet HNK Split, solisti – svi pod glazbenim vodstvom maestra Ive Lipanovića publici na peristilskim izvedbama i onoj pred televizijskim ekranima pružili su glazbeno-scenski estetski užitak kakav se od operne umjetnosti i očekuje, nastupivši u režiji Dražena Sirišćevića, odjeveni u kostime Juraja Zigmana, u scenografiji Slavena Raosa i koreografiji Igora Kirova.
Na pozornici HNK Split u akustici neobaroknog gledališta splitskog teatra Rigoletto započinje svoj novi scenski život sa, u odnosu na predstavu sa Splitskog ljeta, tri nova solistička imena u kvintetu ključnih uloga ove Verdijeve tragične operne drame. „Izazov je iz prostora preći u kazalište. Obrnuto je puno jednostavnije jer je sve, kostimi i scena, mišljeno za Peristil. U kazalištu će oni koji su predstavu gledali na Peristilu vidjeti drugačiju predstavu unatoč tome što će vidjeti iste kostime i čuti istu glazbu. Sretan sam što ću raditi s ovim solistima. Sve pohvale splitskom teatru koje pokazuje povjerenje u snage koje ima Hrvatska. Imamo doista velike pjevače i samo im treba dati priliku da rade. Ne može se biti dobar pjevač, dobar dirigent ni operni redatelj ako ne radite a dužnost je naših kazališta da umjetnicima daju priliku da rade i da se kroz rad profiliraju i stvaraju.“ kazao je redatelj Siriščević na medijskoj konferenciji u HNK Split. „U savršenoj akustici teatra nemjerljivo je lakše napraviti predstavu nego na Peristilu. Iako je Peristil izvrsna vanjska pozornica na kojoj pjevači ne trebaju biti ozvučeni, akustična školjka našeg kazališta pruža puno veće mogućnosti. Veliko mi je zadovoljstvo raditi s ovim pjevačima. Ljubomiru Puškariću ova uloga dolazi u pravom trenutku njegove karijere. Smatram kako u njemu dobijamo jednog sjajnog Rigoletta za hrvatsku opernu budućnost. Marija Kuhar Šoša pjevačica je svježeg, lijepog glasa kojoj ova uloga savršeno leži. Naš tenor Bože Jurić Pešić, mladi je pjevač u usponu. Ima u ovoj operi hit koji mora iznijeti tako da se sruši teatar jer ono što publika čeka je upravo arija La donna é mobile Vojvode od Mantove“, naglasio je maestro Lipanović.
U naslovnoj ulozi Rigoletta debitirat će Ljubomir Puškarić, pjevač u čijoj se biografiji, između ostalih nagrada, u posljednjih nekoliko godina ističu Nagrada Milka Trnina, ona Hrvatskog glumišta, Nagrada Vladimir Ružđak i ostale. Solist Opere HNK u Zagrebu, čiji je “bariton lijepe boje i cjelokupni scenski nastup” oduševljavao splitsku publiku u operama Adel i Mara, Ero s onoga svijeta, Povratak mornara, Madama Butterfly i Seviljski brijač. „Ovo je uloga uloga za koju se pjevač priprema, za koju sazrijeva godinama. Rigoletta treba odpjevati, ali i dočarati publici, sjedinit se s tim likom. Ja se sada, nakon 13 godina solističke karijere tek osjećam potpuno spreman za tako veliki izazov. Vjerujem da će predstava u intimnijoj atmosferi zatvorenog kazališnog prostora dobiti svoj pravi sjaj“ istaknuo je Puškarić. „Mislim da mi je uloga Gilde došla u pravo vrijeme. Kao majka desetogodišnjeg djeteta tek se sada mogu uživiti u kompleksne emocije povezanima s prekrasnom, orkestralnom i vokalnom, partiturom koja se isprepliće na fantastičan način i omogućuje Rigolettu i Gildi da ono najljepše ali i ono najgore iz svoje osobnosti iznesu kroz glazbu“ - kazala je će sopranistica Marija Kuhar Šoša, dobitnica Nagrade hrvatskog glumišta i Nagrade Marijana Radev koja će nizu ostvarenih uloga dodati i ovu Verdijeve Gilde. A Gilda je, po riječima redatelja Siriščevića: “izdana, krhka i slomljena djevojka, snažne i čvrste duše, koja je svojom nesebičnom žrtvom znala osvijestiti nas, uzdrmati, pokrenuti. Gilda je žrtva neizmjerne mržnje njezina oca prema svijetu “izgrađenome na lažima, prevarama, obmana, nevjerama, bludu, razvratu, obijesti, lakrdiji.. “ koji ga okružuje. “Da bi opstao ruga mu se, osvećuje, ponižava ga, ubija riječima sve koji ga okružuju. Sudbinski, na kraju će njegova slijepa i neizmjerna mržnja, zlo kojemu se u cijelosti bio prepustio, uništiti jedinu ljubav koju je bio nosio duboko u sebi – Gildu.”
Tenor splitskoga kazališta Bože Jurić Pešić predstavit će se splitskoj publici kao Vojvoda od Mantove, utjelovljenje onog Rigolettu mrskog, prljavog svijeta od koje otac želi zaštititi kćer, jedinu ljubav njegovog mržnju natopljenog srca. Mladi solist splitske Opere nastupao je diljem Hrvatske, te u Njemačkoj, gdje je surađivao s Berlinskom filharmonijom, a u Wurzburgu na Mozartovom opernom festivalu nastupio je u produkciji opere Čarobna frula. Na sceni HNK Split je od prvog nastupa 2016. Kao Mirko u opereti Mala Floramye, ostvario je glavne uloge u baletnoj operi Atlantida – Legenda o Dan’zoru, Verdijevim Nabucco i Trubadur te u Bellinijevoj Normi.
Prvakinju Opere HNK Split Terezija Kusanović vidjeli smo na izvedbama ovog ljeta kao Maddalenu, kao nacionalnog prvaka Opere HNK Split basa Ivicu Čikeša u ulozi ubojice Sparafucilea. Terezija Kusanović od svoje prve uloge 2005. u operi Evgenij Onjegin nanizala veliki broj glavnih uloga messosopranskog repertoara. Ivica Čikeš već treće desetljeće nosi basovski repertoar matične a i ostalih hrvatskih nacionalnih kuća u maniri vrhunskog, ne samo verdijanskog, opernog basa.
U izvedbama 28. i 30. studenog glazbeno vodstvo preuzet će maestro Jure Bučević, Rigoletto će biti Siniša Hapač, Sparafucile Božo Župić. Ostale solističke uloge tumače: Bjanka Ivas, Ivan Šarić, Joško Tranfić, Marko Lasić, Špiro Boban, Vinko Maroević, Mate Akrap, Ivona Bosančić Lasić, Vlatko Belas i Tea Požgaj.
Zbor je uvježbao zborovođa Frane Kuss, svjetlo je dizajnirao Srđan Barbarić, a suradnica redatelja je Jelena Bosančić.