34. MD

Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja
Drama
Ivo Brešan

Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja

Dobro poznat nam tekst Ive Brešana u izvedbi mostarskog HNK i redateljskoj viziji Ivana Lea Leme dobio je novo ruho. Scena ispunjena bačvama raznih veličina donjomrduška je agora, vlaški parlament. Sugerirajući prostor slobode, panoptikum kazališne scene ironični je komentar rigidnog socijalističkog konteksta s početka pedesetih godina prošlog stoljeća. No pitanje „gdje su pare“ iz Brešanove kao da ostaje neodgovoreno i danas.

Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja

Istodobno, bačve na seoskom gumnu prizivaju davni nadnaravni svijet ritualnih svetkovina, dakle antički eksterijer, gdje se plesom, pjesmom i vinom slavio bog Dioniz. Brešanove radio emisije, svojevrsna intermeca, kao prijelazi između prizora, tampon zone između komada i kazališne igre u kojima progovara vlast čas slaveći socijalističku izgradnju, čas upozoravajući na zabrinjavajuće pojave i zastranjenja u izgradnji „našeg socijalističkog društva“, na unutarnje neprijatelje kao stalnu prijetnju, ili se referirajući na dekadentno robovanje kapitalističkom, čitaj shakespeareovskom, repertoaru naših kazališta, transformiraju se u zanimljive scenske totale. Neš ti tamo nekog munjenog engleza. Redikula. Oni su prilika da se svijet komunističkih sletova poveže s današnjom medijskom dikataturom raznih talent natjecanja, Big Brothera, Got Talent Global …  a mogu stati pod zajednički nazivnik „Mrduša možeš biti ti!“. Mrduše živimo i danas. Mrduše su se uselile u naše gradove. Useljene – useljeni mrdušani tu su oko nas, susrećemo ih po ulicama, haustorima, tržnicama, u Državnom saboru.

Taj opći plan, ta brodvejizacija gumna, taj neon što obasjava naše Mrduše, neon koji nam je ukrao zvjezdano nebo, povremeno ustupi mjesto inscenaciji moralnog i civilizacijskog košmara u glavi seoskog učitelja Andre Škunce, čija je prerada Shakespeareovog jampskog stiha na vlaški deseterac, suptilna i ironična osveta intelektualca primitivizmu i bahatim vlastodršcima. Pobjeda intelekta nad limitiranim intelektom.

Kako kaže dramaturg Dragan Komadina, mostarska Mrduša zaziva prekid Bukarina kola i izlazak iz njegovog strujnog kruga. „Pokažimo Bukarama da nemaju neograničenu moć nad nama. To je čak prilika i za njih da se suoče sa sobom i počnu sumnjati u vlastitu misiju, figuru apsolutističke vlasti koju utjelovljuju“, kaže Komadina.

Redatelj Ivan Leo Lemo

Dramaturg

Dragan Komadina

Scenografkinja

Vesna Režić

Kostimografkinja

Mirjana Zagorec

Skladatelj

Zvonimir Dusper Dus

Koreograf

Leo Mujić

Oblikovanje svjetla

Uroš Škiljević

Izrada rekvizita

Marko Mrdaković

Bukara

Slaven Knezović

Učitelj

Robert Pehar

Joco

Ivan Skoko

Anđa

Angela Bulum

Majkača

Sanda Krgo Soldo

Puljo

Miro Barnjak

Šimurina

Jelena Kordić Kuret

Mačak

Bojan Beribaka

Seljanka

Nikolina Marić

Seljanka

Danica Džidić

Seljanka

Stana Šuman

Seljanka

Sofija Vrljić

Seljak

Mario Bošnjak

Seljak

Zorislav Galić