34. MD

Kajana Pačko (violončelo) i Orkestar HNK Split | dirigent: Tibor Bogányi
Koncert

Kajana Pačko (violončelo) i Orkestar HNK Split | dirigent: Tibor Bogányi

Vrhunska glazbenica Kajana Pačko i Orkestar HNK Split pod ravnanjem maestra Tibora Bogányja na velikoj su sceni Hrvatskog narodnog kazališta Split u srijedu, 15. svibnja. Na programu je Prvi koncert za violončelo i orkestar u Es-duru Dmitrija Šostakoviča, Martuccijev Notturno te uvertira-fantazija Romeo i Julija Petra Iljiča Čajkovskog.

Kajana Pačko (violončelo) i Orkestar HNK Split | dirigent: Tibor Bogányi

PROGRAM

D. Šostakovič: Prvi koncert za violončelo i orkestar u Es-duru, op.107

pauza

G. Marttucci: Notturno, op.70/1

P. I. Čajkovski: Romeo i Julija, uvertira-fantazija

 

KAJANA PAČKO rođena je u Splitu, a već kao četrnaestogodišnjakinja upisuje studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Valtera Dešpalja. Svoje školovanje potom nastavlja u Berlinu kod prof. Troelsa Svanea i prof. Fransa Helmersona na visokoj školi za glazbu "Hanns Eisler" te na salzburškom "Mozarteumu" u klasi prof. Clemensa Hagena.
Kao svestrana glazbenica uz solističke nastupe jednako njeguje i pridaje važnost komornom muzicaranju, pedagoškom radu, suradnji sa skladateljima, organiziranju festivala i dobrotvornih koncerata, snimanju audio i video zapisa te stvaranju novih koncertnih programa.

Kajana Pačko je nastupala na najznačajnijim pozornicama Europe poput Berlinske filharmonije i Berlinskog Konzerthausa, a kao solistica surađivala je s orkestrom Cappella Academica, orkestrom Hrvatske Radiotelevizije, Zagrebačkim solistima, Hrvatskim komornim orkestrom, Varaždinskim komornim orkestrom, orkestrom HNK Split i Dubrovačkim simfonijskim orkestrom. Pačko surađuje s vrhunskim glazbenicima poput Danushe Waskiewicz, Diane Tishchenko, Petrita Çekua, Stefana Milenkovića, te članova Gewandhaus orkestra i Komornog orkestra Mahler. U različitim kombinacijama nastupila je na festivalima kao što su “George Enescu” festival, festival “Musique en Cote Basque”, Homburški dani komorne glazbe, Salzburški festival komorne glazbe, Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto. Sudjelovala je na seminarima i festivalima poput Kronberg akademije, “Pablo Casals” festivala te na Međunarodnom glazbenom seminaru “Prussia Cove.” Godine 2004. predstavljala je Hrvatsku na Eurovizijskom natjecanju mladih glazbenika u Luzernu.

Dobitnica je prvih nagrada na državnim natjecanjima, između ostaloga i na međunarodnom natjecanju “Alpe-Adria” u Goriziji. Od nagrada treba izdvojiti i Nagradu “Boris Pergamenschikow” u Berlinu, Rektorovu nagradu, te nagrade “Darko Lukić” i “Judita.”

Croatia Records izdala je njezin prvi nosač zvuka s pijanistom Danijelom Detonijem pod imenom Journey through Europe (2014.) s djelima Griega, Poulenca i Papandopula. Godine 2018. izdaje Bach+ s djelima za violončelo solo.

Belgijska izdavačka kuća Le Chant de Linos izdala je njezin treći CD s djelima Schumanna, Brahmsa, Dohnányia i Mačeka, koji je snimila s pijanistom Danijelom Detonijem.

Od 2015. godine Kajana Pačko podučava na Visokoj školi za glazbu i kazalište “Felix Mendelssohn Bartholdy” u Leipzigu. Pačko intenzivno surađuje s  hrvatskim skladateljima poput Tomislava Olivera i Frane Đurovića, koji su na njenu narudžbu skladali djela za violončelo solo, praizvedena na rovinjskom “BaRoMus” festivalu.
Od 2021. umjetnička je ravnateljica međunarodnog festivala klasične glazbe “ZAGREBplus” u produkciji Hrvatskoga glazbenog zavoda, a bila je i inicijatorica nekoliko dobrotvornih koncerata i festivala poput E-koncerta za obnovu HGZ-a (2020.), “BEETHOVENplus” donatorskog festivala (2020.) i Koncerta za djecu Ukrajine (2022.).

Kajana Pačko svira na violončelu l'école de Pique izrađenom u Parizu 1800. godine.

 

Mađarski dirigent TIBOR BOGÁNYI poznat je po svojim raznolikim i virtuoznim interpretacijama. Redovito ravna renomiranim orkestrima, a njegov repertoar uključuje simfonijske i operne naslovima. Međunarodnu pažnju stekao je 2002. godine, kada je imenovan glavnim dirigentom finskog Turku filharmonijskog orkestra sa samo 28 godina. Trenutno djeluje kao šef dirigent Panonske filharmonije u Mađarskoj, a od 2018. vodi i Simfonijski orkestar grada Pori (Pori Sinfonietta). Također je i umjetnički ravnatelj Nacionalne opere u Budimpešti. Upravo je s Panonskom filharmonijom stekao međunarodnu reputaciju nastupajući u značajnim europskim dvoranama kao što su Berlinska filharmonija, Elbphilharmonie u Hamburgu, Tonhalle u Zürichu, Luzernu, Baselu, londonski Cadogan Hall itd. Njihovi najnoviji međunarodno priznati uspjesi uključuju izvođenje svih Brucknerovih simfonija i opsežnu suradnju s Musikvereinom u Beču.

Bogányi je izgradio obiman operni repertoar. Nakon uspješnog finskog debija dirigirajući Cosi fan tutte za Finsku Nacionalnu Operu, dirigirao je mnogim produkcijama, uključujući Verdijevu Traviatu i Macbetha, kao i Mozartovog Don Giovannija u Finskoj. Također je dirigirao Bizetovom Carmen, Stravinskog Le Sacre du Printemps i sva tri Bartókova scenska djela (Drveni princ, Čudesni Mandarin, Dvorac Modrobradog).

Godine 2014. debitira u Mađarskoj nacionalnoj operi Mefistofeleom talijanskog skladatelja Boita, a zatim ravna i Puccinijevu Toscu. Za Nacionalnu operu u Budimpešti stvorio je, režirao i dirigirao jedinstvenom produkcijom Carmina Burana 3D zajedno sa svojom suprugom, vizualnom umjetnicom Agnes Zaszkaliczky. Carmina Burana 3D izvedba je s tehnologijom 21. stoljeća: fascinantni vizuali, ples i efekti u stvarnom vremenu. Produkcija se izvodi već pet sezona te broji više od 70.000 posjetitelja.

Bogányi je duboko posvećen promicanju suvremene glazbe. Često dirigira i snima djela finskih, austrijskih i mađarskih skladatelja poput Kalevija Ahoa, Aulisa Sallinena, Floriana Willeitnera, L. Gyöngyösi i Judit Varge i dr. Dirigirao je premijeru Rautavaarine opere Kaivos i svjetsku premijeru opere Paavo Nrumi Tuomasa Kantelinena, pokazujući svoju nepokolebljivu podršku novim i inovativnim kompozicijama. Bogányi je studirao dirigiranje na Sibelius Akademiji u Finskoj pod vodstvom Jorma Panule i Leifa Segerstama. Od mentora treba istaknuti renomirana imena glazbene scene kao što su: Sir Colin Davies, Jury Simonov i János Fürst. Osim toga, Bogányi redovito nastupa i kao čelist na recitalima. Surađuje s vodećim orkestrima i solistima poput Benjamina Schmida, Daniela Müllera Schotta, Dejana Lazica, Andreja Gavrilova, Ilije Gingolta, Kristófa Barátija, Miklósa Perényija, Dénesa Várjona itd.

Dirigent Tibor Bogányi