Motive za ključno djelo talijanskog verizma Leoncavallo, koji je sam napisao i libreto opere, pronašao je u stvarnom događaju, ubojstvu kojem je svjedočio u djetinjstvu u Kalabriji. I pagliacci na scenu donosi motive tipične za razdoblje nastanka: likovi od krvi i mesa iz nižih društvenih slojeva, čije su patnje stvarne, nerijetko i krvave, u naturalističkoj maniri obračunavaju se jedni s drugima. Crpeći inspiraciju iz uspomene na stvarni zločin, Leoncavallo je smjestio priču o ljubomori, nevjeri i ubojstvu među putujuću družinu glumaca te stvorio dramsku i emocionalnu igru "teatra u teatru". Upravo slavna arija "Vesti la giubba" koju pjeva tragični Canio proslavila je neke od najvećih imena operne povijesti.
"Imam veliko iskustvo s ovim naslovom. Čisti je to naturalizam, u zvuku orkestra koji je deskriptivan a ne samo pratnja, u pjevačkim rolama veliki su ekstremi. Jako sam zadovoljan podjelom, to su glasovi koji odlično odgovaraju skladateljevoj intenciji", kaže maestro Lipanović.
"Kad sam krenuo proučavati ovu operu, našao sam čitav niz fascinantnih podataka. I pagliacci je prva opera snimljena zvučno u cijelosti, a tridesetak godina kasnije i prva opera snimljena kamerom. I danas je izuzetno popularna i korištena u popularnoj kulturi. I danas je, nažalost, vrlo aktualna zbog teme femicida. Tu se radi o jednoj toksičnoj vezi gdje, zbog ljubomore glavnog lika, dolazi do ubojstva žene. Privilegij je raditi s ovakvim ansamblom, s vrhunskim solistima, uživam na probama. Uz vrhunsku ekipu kazališta i gostiju, podjelu smo odlučili pojačati Cirkus kolektivom, ljudima koji od cirkusa žive, što je kod nas rijetkost, koji su pojačani s nekoliko članova Baleta HNK Split. Takav će ansambl, vjerujem, ispuniti zadatak koji je kod nas postavila uprava Kazališta - da napravimo predstavu za koju će publika tražiti kartu više", naglasio je redatelj Mario Kovač.
Tenor Ivan Momirov, pjevač koji nastupa na prestižnim svjetskim opernim pozornicama, uključujući Kraljevsku opernu kuću Covent Garden u Londonu, Teatro dell’Opera u Rimu, te Marijinski teatar u Sankt Petersburgu, tumači ulogu Canija: "Hrvatska mi je dala brojne šanse za važne debije u mojoj karijeri. Primjerice, nakon Turandot u Splitu, pjevao sam ulogu Calafa širom svijeta. Pet godina već nisam pjevao u Splitu i izuzetno mi je drago što sam ovdje. I pagliacci i Andrea Chenier najljepše su verističke opere. Ova produkcija ima odličan tim. Po prvi put pjevam s Grgom Perošem i wunderkindom Lovrom Gujinovićem. Pomažemo jedni drugima, osjećamo se i to jamči uspjeh."
Ulogu Nedde tumači Antonija Teskera, solistica Opere HNK Split u kojem je ostvarila zavidan niz velikih sopranskih i mezzosopranskih rola: "Uloga je odlična za moj glas. Vjerojatno nikad nisam radila u boljoj atmosferi i s boljom ekipom."
Bariton Grga Peroš hrvatski je pjevač sa stalnim angažmanom u njemačkom Stadttheater Giessen, a pred hrvatskom je publikom uspješno debitirao ovog ljeta u ulozi Amonasra u Verdijevoj Aidi na 70. Splitskom ljetu, a uloga Tonija u I pagliacci druga mu je u Hrvatskoj: "Ovo je jedna od uloga iz snova za baritone mog faha", rekao je.
Lovre Gujinović nastupom u Aidi na 68. Splitskom ljetu postao je najmlađi debitant splitske Opere, a u I pagliacci nastupa u ulozi Beppea. Mladi, danas 21-godišnji, pjevač zahvalnost je izrazio čitavom ansamblu Opere HNK Split bez čije se podrške, po njegovim riječima, nikad ne bi ni usudio tako rano pjevati solističke uloge. Solist Opere HNK Split, bariton Marko Lasić u ulozi je Silvija: "Ovo je meni izuzetno lijepa uloga,mala ali slatka, s velikim tehničkim izazovima unatoč tome što je kratka. Silvio je Neddina ljubav, njezina luka spasa."
Scenograf predstave je Davor Prah, kostimografkinja Ana Mikulić, koreograf Branko Banković, zborovođa Veton Marevci, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, oblikovatelj tona Željko Mravak, autor 3D mappinga je Ivan Slipčević, suradnik redatelja Bojan Brajčić, asistentica kostimografa Maja Peruzović, zborovođa dječjeg zbora je Nela Bujas Trpković, koncertni majstor Valter Lovričević, korepetitor Stipe Iličić, inspicijentica Ana Šabašov, a šaptačica Irina Padovan.
Nakon premijere 4. studenog s početkom u 20 sati prve sljedeće reprizne izvedbe na programu su 6. i 7. studenog s početkom u 19.30.