Najuzbudljiviji od svih klasičnih baleta, prepun akcije i romantike, Gusar obiluje fragmentima koji se često izvode samostalno, a famozni Le Corsaire pas de deux zasigurno je jedan od najpoznatijih i najizvođenijih baletnih isječaka u svijetu klasičnog baleta. No, postavljanje cjelovitog baleta s puno velikih i zahtjevnih uloga poduhvat je za koji se i najveće baletne kuće rijetko odlučuju. Subotnja splitska premijera prva je u povijesti hrvatskog baleta.
Gusar je razigrana i raskošna romantična baletna bajka o neustrašivim gusarima, prelijepim robinjama, turskim pašama, smještena u bučne orijentalne bazare, veličanstvene palače, tropske otoke. Oluje koje potapaju brodove, otmice, bijeg, izdaja i ljubav koja na kraju sve pobjeđuje – sve su to elementi sižea baleta francuskog skladatelja Adolphea Adama, ništa manje briljantnog od njegove podjednako proslavljene Giselle. Ovaj tipičan romantični balet nastao je prema istoimenoj poemi Lorda Byrona. Početno ga je na libreto Jules-Henri Vernoy de Saint-Georgesa koreografirao Joseph Maziller, no s vremenom su sanktpeterburške koreografije Mariusa Petipaa postale okosnicom modernih produkcija Gusara. Radnja se vrti oko lijepe i mlade Medore koju prodaju kao robinju turskom paši, no potom je otima gusar Conrad i uzbudljivi zaplet, u kojemu na kraju, naravno, pobjeđuje ljubav, tek započinje...
Aivars Leimanis, nekadašnji poznati latvijski baletni prvak, a poslije renomirani koreograf i već dugo umjetnički ravnatelj baleta Latvijske nacionalne opere, poznat je splitskoj baletnoj publici koja baletnu predstavu Giselle iz 2010, koju je on tada premijerno postavio sa splitskim baletnim ansamblom, pamti kao iznimni kazališni događaj. Na Splitskom ljetu 2006. Balet latvijske nacionalne opere gostovao je upravo s Gusarom u Leimanisovoj koreografiji.