Ukleti Holandez – s onu stranu tradicionalnih sidrištaNije samo Ukleti Holandez, cijelo je Wagnerovo stvaralaštvo prožeto “oslobađanjem od tradicionalnih sidrišta“. Korjenitost tih napora značajna je još i danas, više od stoljeća i pol od svoga nastanka. Upravo je Holandezom (nakon kojega je sebe tek smatrao pjesnikom u punom smislu, a ne tek piscem opernih tekstova), Wagner krenuo rušiti zabludu opere koja “leži u tome što je u njoj sredstvo izraza (glazba) postalo ciljem, a cilj izraza (drama) postalo sredstvom“. S Ukletim Holandezom započinje niska Wagnerovih grandioznih nastojanja da ostvari “sintetička umjetnička djela zasnovana na ljubavi“ i prekine s operom kao “tvorevinom najjednostavnije sebičnosti, kao vjerne slike suvremenog društva za koje je ljubav umrla, društva kojemu je umjetnost samo sredstvo za provođenje i tjeranje dosade...“Dvjesto godina nakon Wagnerova rođenja i 130 godina od njegove smrti, vjerojatno smo se još ponešto udaljili od iskupljenja ljubavlju i izoštrili sliku suvremenog društva za koje je ljubav umrla...Ako je sredstvo izraza (glazba) ostalo isto, u što bismo se trebali osvjedočiti pod ravnanjem Tonča Bilića, preostaje da vidimo kako će cilj izraza (dramu) prikazati redatelj Branko Brezovec. Ako je suditi prema njegovim recentnim najavama bit će više nego zanimljivo: “Wagner nije nikakav katolički ili teutonski mistik, nacistni ženomrzac, kako ga većina redatelja pokušava dosegnuti, već ironičar najvišeg stila, metafizički komediograf.“
Dirigent Tonći Bilić
Redatelj Branko Brezovec
Scenograf Tihomir Milovac
Kostimograf Silvio Vujičić
Asistentica kostimografa Zrinka Barbarić
Koreografija Natalija Manojlović
Suradnica redatelja Suzana Brezovec
Daland Luciano Batinić
Senta Indra Thomas
Erik Branko Robinšak
Mary Terezija Kusanović
Steuermann Domagoj Dorotić, Vinko Maroević
Hollander Kevin Short
Zbor Opere HNK Split, Simfonijski orkestar HRT, Balet HNK Split i studenti glume umjetničkih akademija