Nikša Bobetko - kontrabas, Zrinka Ivančić - klavir
Koncert

Nikša Bobetko - kontrabas, Zrinka Ivančić - klavir

Program:

Johann Sebastian Bach Prva sonata za violu da gamba u G-duru BWV1027 Adagio / Allegro ma non tanto / Andante / Allegro moderato

Zoltán Kodály Sedam epigrama za kontrabas i klavir

* * * * *

Petar Iljič Čajkovski Nocturne, op. 19, br. 4 Valse sentimentale, op. 51, br. 6

Reinhold Glière Scherzo op. 32 Intermezzo op. 9, br. 1 Tarantella op. 9, br. 2

Nikša Bobetko - kontrabas, Zrinka Ivančić - klavir

Program:

Johann Sebastian Bach Prva sonata za violu da gamba u G-duru BWV1027 Adagio / Allegro ma non tanto / Andante / Allegro moderato

Zoltán Kodály Sedam epigrama za kontrabas i klavir

* * * * *

Petar Iljič Čajkovski Nocturne, op. 19, br. 4 Valse sentimentale, op. 51, br. 6

Reinhold Glière Scherzo op. 32 Intermezzo op. 9, br. 1 Tarantella op. 9, br. 2

J. S. BACH – Z. KODÁLY – P. I. ČAJKOVSKI – R. GLIÈRE

U kojemu je razdoblju karijere Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) napisao tri sonate za violu da gamba i čembalo, postoje sasvim oprečna nagađanja, no na temelju primjetnih stilskih različitosti može se s pravom pretpostaviti da uopće i nisu nastale u isto vrijeme. Jer, dok prve dvije slijede četverostavačni obrazac crkvene sonate corellijevskog tipa, trećoj je bliži okvir talijanskog koncertnog stila. No, u svima je čembalo (odnosno klavir) posve ravnopravan violi da gamba (odnosno kontrabasu) i ne igra samo ulogu pratitelja nego mu pripadaju i brojne solističke dionice. Prva sonata za violu da gamba u G-duru BWV1027 poznata je i u verziji za dvije flaute i basso continuo.

Mađarski skladatelj i etnomuzikolog Zoltán Kodály (1882 - 1967) - blizak Bartókov suradnik osobito u istraživanju mađarske glazbene baštine, svoj glazbeni govor izgradio je na pentatonici, modalnosti, ornamentima i rubato ritmovima, značajnima za mađarsku tradiciju. U njegovu opsežnom opusu niz je djela za orkestar, komorne sastave, klavir, kantata Psalmus Hungaricus, dramski igrokaz Háry János i dr. Atmosferu pučkog muziciranja zadržao je i u čisto instrumentalnim radovima, unoseći u njih i improvizacijsku rapsodičnost. Takvi su momenti prisutni i u njegovih Sedam epigrama napisanih 1954, koji, kao i gotovo cjelokupni opus, Kodályja pokazuju kao izrazitog liričara, a nerijetko i elegičara.

Ako je uopće ikad bilo idiličnih trenutaka u životu Petra Iljiča Čajkovskoga (1840 – 1893), razdoblje između 1873. - kad je napisao Šest komada među kojima je i četvrti Nocturno - te 1882. – kada ih je napisao još Šest od kojih je posljednji bio Valse sentimentale – sigurno je njima bilo najoskudnije. Pa ipak, Nocturno je sastavni dio cjeline u kojoj ima i vedrijih, gotovo salonski ležernih momenata, kao što su Scherzo humoristique ili Capriccioso, premda prevladavaju tmurni ili čak tmasti ugođaji poput uvodnog Rêverie du soir, kojima su prožeti i Nocturno i završna variranja uvodne teme. Šest komada iz opusa 51 nemaju tu vrstu unutarnje povezanosti kao oni iz opusa 19, ali zato imaju mnogo grozničavo virtuozne i sjetne nostalgičnosti koja kulminira upravo sa zvršnim Valse sentimentale.

Završnica koncerta u znaku je nekoliko kraćih komada s početka bogate karijere ruskog skladatelja, dirigenta i pedagoga Reinholda Moritzevicha Glièrea (1875 – 1956). Riječ je o skladatelju koji je uspješno brodio kroz sve ruske i sovjetske društvene turbulencije, čiji se umjetnički jezik značajno mijenjao, ali ga je uvijek krasilo iznimno tehničko majstorstvo: i onda kad je u kasnim fazama 'odražavao novu sovjetsku stvarnost', i onda kad je u punoj zrelosti uzore tražio u njemačkoj kasnoj romantici i francuskom impresionizmu, ali i na početku karijere kad se pojavio kao nastavljač ruske klasične tradicije. Iz te prve faze, završene već do 1910. godine, upravo su njegovi gudački kvarteti i seksteti, kao i ovdje izabrana djela za kontrabas i klavir, među najpopularnijima u novije vrijeme.

-----------------

Nikša Bobetko – kontrabasist, diplomirao je i magistrirao kontrabas na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Josipa Novosela. Usavršavao se na Visokoj glazbenoj školi Hans Eisler u Berlinu u klasi Stefana Adelmanna. Pohađao je majstorske tečajeve kod Fernanda Grilla, Bože Paradžika i Slawomira Grende. Nastupao je kao solist na recitalima i uz Zagrebačku filharmoniju, Mariborsku filharmoniju, Zagrebačke soliste, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Dubrovački simfonijski orkestar, Simfonijski puhački orkestar OSRH, Zadarski komorni orkestar, Festivalski orkestar iz Luzerna, Hrvatski komorni orkestar, švicarski orkestar Basel Simfonietta, Varaždinski komorni orkestar… Bobetko je solo-kontrabasist Zagrebačke filharmonije i član Cantus Ansambla. Intenzivno se bavi i komornim muziciranjem, a najčešće surađuje s violončelistom Mihovilom Karuzom te kvartetima Sebastian i Porin. Bobetko je s Karuzom snimao i za radio i televiziju, a snimio je i dva nosača zvuka, jedan s Karuzom, a drugi s kvartetom Sebastian i klavirskim sekstetom B. Papandopula. Bobetko je dobitnik Nagrade Vaclav Huml Hrvatskoga glazbenog zavoda. Na Muzičkoj akademiji u Zagrebu radi od 1997, prvo kao asistent, a zatim kao predavač i docent za orkestralne dionice i komornu glazbu. Od 2010. vodi klasu kontrabasa, a od 2013. izvanredni je profesor.

Zrinka Ivančić - pijanistica, diplomirala je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Damira Sekošana, a magistrirala u klasi prof. Vladimira Krpana. Aktivno je sudjelovala na seminarima uglednih pijanista i pedagoga: V. Krpana, N. Starkmanna, A. Romanova, V. Pavarana, S. Kovacevicha, Cy. Stanczyka, L. Baranaya, K. Kemmerlinga, C. Bernera, E. le Sagea, E. Indjica, J. F. Antoniolia, F. Scale i P. Eichera. Trenutno pohađa poslijediplomski studij u Italiji u klasi prof. Franca Scale i radi kao umjetnički suradnik na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Na hrvatskim državnim, kao i brojnim međunarodnim natjecanjima osvojila je brojne nagrade i priznanja. U dosadašnjoj karijeri održala je niz recitala u Hrvatskoj i inozemstvu (Italija, Kanada, Francuska, Austrija, Češka, Slovenija) te redovito primala pohvalne kritike. Nastupala je kao solist uz pratnju Zagrebačke filharmonije, Hrvatskog komornog orkestra, Dubrovačkog simfonijskog orkestra, Zagrebačkih solista, Ansambla Cantus, Komornog orkestra Vatroslav Lisinski, Komornog orkestra Gaudeamus te Društvenog orkestra HGZ-a. Svirala je u ciklusima Piano fortissimo, Sfumato, Virtuoso, Mladi za mlade te u Italiji u sklopu ciklusa Interpreti del mondo. Snimala je za Hrvatski radio i Croatia records, te je u nekoliko navrata sudjelovala i u glazbenim programima Hrvatske televizije.

Nikša Bobetko, kontrabasZrinka Ivančić, klavir