Premda je talijanski skladatelj Caesare Pugni (1802 – 1870) najpoznatiji upravo kao stvaralac brojnih baleta, u njegovo vrijeme izvođenih u svim najprestižnijim kazališnim kućama, od milanske La Scale i pariške Opere, do Londonskog kraljevskog i ruskog Boljšoj teatra, ipak je njegova današnja popularnost svedena na samo nekoliko naslova među kojima se ističe i La Esmeralda. Balet je to u tri čina i pet scena inspiriran romanom Notre-dame u Parizu Victora Hugoa, a kojega je 1844. izvorno koreografirao Jules Perrot za Balet londonskog kraljevskog kazališta. Pugnijeva Esmeralda tek je u novije vrijeme djelo kojega se u cjelini izvodi u sredinama s bogatijom baletnom tradicijom, a široj publici je uglavnom poznat po dvama popularnim insertima: La Esmeralda pas de deux te La Esmeralda pas de six.
Uvrštavajući konačno i Split na kartu takvih baletnih sredina, ovu priču o prekrasnoj ciganskoj djevojci Esmeraldi koja se udaje za pjesnika Pierrea Gringoirea, kako bi ga spasila od smrtonosne ruke ciganskog kralja, ispričat će nam koreografski tandem Vasilij Medvedev i Stanislav Fečo, koji su ovu inačicu Pugnijeve Esmeralde koreografirali 2018. godine na poziv Slovačkog nacionalnog kazališta u Bratislavi povodom obilježavanja 200. obljetnice rođenja baletnog majstora i “oca klasičnog baleta” Mariusa Petipaa.