Bolero / Shpiel es
Balet

Bolero / Shpiel es

Bolero je nastao na poticaj plesačice Ide Rubinstein, premda je ona molila Ravela da napiše baletnu partituru koja bi se temeljila na orkestraciji skladbi za glasovir iz Albenizove Iberije. No, Ravel odustaje od prvobitne zamisli i odlučuje napisati vlastitu skladbu. Djelo, koje je najprije naslovio Fandango, završio je za pet mjeseci, a prvi je put izvedeno 22. studenoga 1928. godine u pariškoj Operi pod naslovom Bolero.Cijeli je Bolero jedna jedina duga melodija s dvjema polovicama, koja se neprestano ponavlja u dugom crescendu (Ravel je odredio trajanje 17 minuta). Mijenjaju se jedino glasnost i boja orkestra - čak i prateći ritam i tonalitet (sve do pred sam završetak) ostaju nepromijenjeni. Djelo je eksperiment stupnjevanja napetosti vrlo ograničenim sredstvima, izveden izvanrednom kontrolom i, prije svega, majstorskom orkestracijom.

Marc Ribaud je Shpiel es po prvi put postavio 1996. u Švicarskoj s Basel Baletom, a nakon toga u Francuskoj, s Baletom Opere u Nici, te Baletom Opere u Toulonu, u Italiji s Baletom napuljskog San Carla, te u Njemačkoj u Deutsche Oper am Rhein u Düsseldorfu. U ovim je kućama Shpiel es izveden preko 300 puta.Ribaud o nastanku baleta kaže: „Tražeći izvornu glazbu koja nije često koreografirana potpuno slučajno sam naletio na švicarski kvintet Kol Simcha (Glas radosti na hebrejskom) čija dva člana skladaju svoju vlastitu klezmer glazbu, svojevrstan spoj tradicionalne jidiš glazbe i jazza, punu melodije i eksplozivnih ritmova. Balet nema jedinstvenu priču – sastavljen je od sedam glazbenih brojeva koji su koreografirani poput video-klipova. Ritmovi i prekrasne klezmer melodije ispunjavaju ples energijom, radošću i mekoćom.Shpiel es naslov je jedne od upotrebljenih skladbi. Može se prevesti kao Igraj! Tek jednostavni poziv na ples, radost igranja, ništa više od toga.S druge strane, ne poznajem koreografski jidiš rječnik, tako da sam inspiraciju za koreografiju tražio u samoj glazbi. Pokušao sam se osloboditi i neoklasičnog rječnika pokušavši pronaći nove, osobnije pokrete. Jedna je osnovna motivacija u ovom baletu, kako plesačima na sceni, tako i publici koja ih gleda – dobro se zabaviti! “

Bolero / Shpiel es

Bolero je nastao na poticaj plesačice Ide Rubinstein, premda je ona molila Ravela da napiše baletnu partituru koja bi se temeljila na orkestraciji skladbi za glasovir iz Albenizove Iberije. No, Ravel odustaje od prvobitne zamisli i odlučuje napisati vlastitu skladbu. Djelo, koje je najprije naslovio Fandango, završio je za pet mjeseci, a prvi je put izvedeno 22. studenoga 1928. godine u pariškoj Operi pod naslovom Bolero.Cijeli je Bolero jedna jedina duga melodija s dvjema polovicama, koja se neprestano ponavlja u dugom crescendu (Ravel je odredio trajanje 17 minuta). Mijenjaju se jedino glasnost i boja orkestra - čak i prateći ritam i tonalitet (sve do pred sam završetak) ostaju nepromijenjeni. Djelo je eksperiment stupnjevanja napetosti vrlo ograničenim sredstvima, izveden izvanrednom kontrolom i, prije svega, majstorskom orkestracijom.

Marc Ribaud je Shpiel es po prvi put postavio 1996. u Švicarskoj s Basel Baletom, a nakon toga u Francuskoj, s Baletom Opere u Nici, te Baletom Opere u Toulonu, u Italiji s Baletom napuljskog San Carla, te u Njemačkoj u Deutsche Oper am Rhein u Düsseldorfu. U ovim je kućama Shpiel es izveden preko 300 puta.Ribaud o nastanku baleta kaže: „Tražeći izvornu glazbu koja nije često koreografirana potpuno slučajno sam naletio na švicarski kvintet Kol Simcha (Glas radosti na hebrejskom) čija dva člana skladaju svoju vlastitu klezmer glazbu, svojevrstan spoj tradicionalne jidiš glazbe i jazza, punu melodije i eksplozivnih ritmova. Balet nema jedinstvenu priču – sastavljen je od sedam glazbenih brojeva koji su koreografirani poput video-klipova. Ritmovi i prekrasne klezmer melodije ispunjavaju ples energijom, radošću i mekoćom.Shpiel es naslov je jedne od upotrebljenih skladbi. Može se prevesti kao Igraj! Tek jednostavni poziv na ples, radost igranja, ništa više od toga.S druge strane, ne poznajem koreografski jidiš rječnik, tako da sam inspiraciju za koreografiju tražio u samoj glazbi. Pokušao sam se osloboditi i neoklasičnog rječnika pokušavši pronaći nove, osobnije pokrete. Jedna je osnovna motivacija u ovom baletu, kako plesačima na sceni, tako i publici koja ih gleda – dobro se zabaviti! “

Bolero

Koreografija, režija, dramaturgija Valentina TurcuAsistent koreografkinje Sytze Jan LuskeKostimografija, scenografija Valentina TurcuOblikovatelj svjetla Klaus GarditzGlazbena voditeljica i inspicijentica Irina NikolenkoBaletni majstor i pedagog Vlodimir ŠuvalovSuradnica kostimografkinje Vesna NovitovičAsistent produkcije Gorenka Žižić Jagar

Shpiel es

Glazba: Kol SimchaKoreograf: Marc RibaudAsistenti koreografa: Paolo Nocera, Roberta MazzoniKostimografija: Sonja ObradovićOblikovatelj svjetla: Robert CremerOblikovatelj zvuka: Damir Punda

Bolero

Albina Rahmatullina, Irina Čaban, Julija Pivotskaja, Kristina Luptakova, Jovana Mirosavljević, Sanja Kaliterna, Sonja Gaj, Artjom Žusov, Andrej Kremz, Ajdar Valejev, Doron Perk, Lev Šapošnikov, Remus Dimache, Romulus Dimache

Shpiel es

Ajdar Valejev, Romulus Dimache, Remus Dimache, Igor Gluškov, Daniel Jagar, Artjom Žusov, Albina Rahmatullina, Svjetlana Tušek, Simona Caputo, Sanja Nevešćanin, Irina Čaban, Nikol Marčić, Marijana Marević Muslim, Sanja Kaliterna