Ana Karenjina
Balet

Ana Karenjina

Ana Karenjina

Biti živi leš ili mrtav grešnik

Ana Karnjina je romansirana priča o jednoj velikoj ljubavi i još većoj taštini. Ili kako Tolstoj kaže: Tamo gdje završava ljubav, počinje mržnja! O tome je Tolstoj ispisao stotine stranica, ali prepričati tako opsežnu književnu građu nije bila naša namjera. Mi smo se koncentrirali na likove, njihove karaktere, emocije i međusobne odnose. Želja nam je bila kreirati psihološki balet koji će se ticati nas, u ovom našem vremenu. Nismo težili naraciji pa su sve scene promišljane kroz njihove funkcije unutar cjeline. Balet je scenska forma u kojoj se tijelom i pokretom prenose osjećaji, stanja duše i međusobni odnosi. Tolstoju je blizak prirodan i neiskvaren čovjek, snažan i elementaran, što otvara pitanje kako unutar baletnog jezika razbiti formu i gestu koje proizlaze iz artificijelnosti i pronaći raznolike psihološke profile likova te izraziti tipične tolstojevske unutarnje monologe. Za to smo morali pronaći odgovarajuću glazbu, a od mnogih preslušanih glazbenih predložaka, čajkovski se izdvojio kao jedini pravi izbor. No, zaobišli smo njegova scenska djela, znajući kako upravo instrumentalnamogu najbolje oslikati stanja duše naših likova i njihove emocije. Baveći se problemom ljubavi i braka, Tolstoj se pita: Postoji li osobna sreća? Nesreća je grijeh i podrazumijeva kaznu, a sreća je vrlina! Ali kako je ostvariti? Proturječan kao čovjek, Tolstoj stvara jednako proturječne likove, a kako smo u većini i sami proturječni njegova su nam razmišljanja i danas toliko zanimljiva. Demoni žive u svima nama kao i nepresušna čežnja za ljubavlju i vječnošću. Svima nam je to izvorište, kojemu se neprestano vraćamo.

U ovom baletu oblikovali smo dinamične likove u paralelnim suodnosima, dijakronijski povezane, kakvi su kod Tolstoja. Kao čovjek ispunjen neukrotivimživotniminstinktima, senzualan i impulzivan, Tolstoj je bio puritanski strog prema sebi i drugima. Takav je i prema svojim likovima, stoga oni i danas djeluju tako živo. Zato o njima i dalje razmišljamo, u njima se svakodnevno pronalazimo i gubimo.

Naša baletna Ana Karenjina bavi se osjećajima, odnosima i trajanjem, fizičkim i metafizičkim. Bavimo se razumijevanjem i prihvaćanjem nas samih. Tolstoj se pita: Biti živi leš ili mrtav grešnik? To jest i temeljno pitanje ovog baletnog uprizorenja. Preuzeli smo ga od autora gotovo u doslovnom značenju. I vrlo jasno i lako smo se opredjelili. Blizina smrti čini nas nevjerojatno živim! Glavnu junakinju koja je u autorovoj fokusiranosti onaj lik preko kojega se prelamaju gotovo sve misli i stanja, Tolstoj smatra odlučnom ženom, koja ne skriva ono što njezini licemjerni suvremenici čine potajno, pa, iako Anu drži krivom pred zakonom apsolutne etičnosti, on poriče pravo društvu da je osuđuje.Osveta je moja, ja ću je vratiti! Svi mi snosimo posljedice svojih odluka, i naš konflikt između savjesti i svijesti jest proturječje koje nosimo u sebi. To nas čini ranjivima u samoj našoj biti, ali jedino tako možemo doživjeti pročišćenje. Strah od smrti, a bez proživljene ljubavi u životu, daleko je veći od straha od smrti same!

Valentina Turcu

Glazba Petar Iljič Čajkovski

Scenska adaptacija romana i dramaturgija Valentina Turcu

Autorski glazbeni koncept Valentina Turcu, Leo Mujić

Koreograf Leo Mujić

Scenograf Ivan Kirinčić

Kostimograf Alan Hranitelj

Oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek

Suradnica koreografa Ilja Louwen

Asistent scenografa Damir Medvešek

Asistentica kostimografa Petra Dančević

Baletni majstori Suzana Bačić, Andrej Barbanov

Praizvedba 4. travnja 2014.

Grofica Ana Arkadjevna Karenjina Edina Pličanić

Grof Aleksej Kirilovič Vronski Tamás Darai

Grof Aleksej Aleksandrovič Karenjin, Anin suprug Guilherme Gameiro Alves

Kneginja Jekaterina Aleksandrovna Ščerbatskaja – Kitty Iva Vitić Gameiro

Grof Konstantin Dmitrievič Levin Kornel Palinko

Grof Stepan Arkadjevič Oblonski – Stiva, Anin brat George Stanciu

Grofica Darja Aleksandrovna Oblonskaja – Dolly, Stivina supruga Petra Vargović Stanciu

Grofica Lidija Ivanovna Rieka Suzuki

Kneginja Jelisaveta Fedorovna Tverskaja – Betsy Natalia Horsnell

Grofica Vronskaja, majka Vronskoga Mihaela Devald Roksandić

General Serpuhovski Andrea Schifano

Kneginja Sorokina Sabrina Feichter

Marija Jefimovna, dadilja Valentina Štrok

Serjoža, Anin sin Bartol Schönberger*

Doktor Andrej Barbanov

Ljubavnici Adam Harris, Ovidiu Muscalu, Dan Rus

Žene Ivančica Alajbeg, Daria Brdovnik Bukvić, Ksenija Durán Krutova, Mutsumi Matsuhisa, Dunja Novković, Cristiana Rotolo, Atina Tanović, Simona Unterajter

Civili Dan Rus, Ovidiu Muscalu, Sven Copony, Eugen Dobrescu

Časnici George Baldovin, Adam Harris

Guverneri i posluga Alen Gotal, Dulio Ingraffia, Andrija Palada, Arcadie Belenco, Emilija Sorić, Siniša Bosnar, Domagoj Vrbljanin, Danijela Batur

* Učenik Škole za klasični balet u Zagrebu