33.MD Novosti-Detalj

Novosti Objavljeno: 10.12.2024.

Maestro Levan Jagaev: „Moje kulturno nasljeđe igra ključnu ulogu u mom pristupu glazbi”

Maestro Levan Jagaev: „Moje kulturno nasljeđe igra ključnu ulogu u mom pristupu glazbi”

I ove sezone Hrvatsko narodno kazalište Split donosi čaroliju Orašara pred splitsku publiku, a za dirigentskim pultom stoji izvanredni maestro Levan Jagaev. Rođen 1989. godine u Tbilisiju (Gruzija), Jagaev se može pohvaliti sa zavidnim opusom opernih i baletnih produkcija, a njegova umjetnička strast i tehnička preciznost oduševila je i splitsku publiku.

Gruzijskog dirigenta Levana Jagaeva splitska je publika upoznala već prošle sezone na baletu Laurencia Vakhtanga Čabukianija u koreografskoj verziji Nine Ananiašvili. Ove sezone, maestro Jagaev ravna Orkestrom Opere HNK Split na izvedbama omiljenog baletnog naslova Orašar. U razgovoru s maestrom Jagaevom, otkrili smo što za njega znači rad na Orašaru, kako balansira operni i baletni repertoar te kakvu energiju planira donijeti splitskoj publici kroz ovu bezvremensku glazbenu priču.

Splitska publika već Vas je upoznala na baletu Laurencia. Kakav je osjećaj vratiti se u Split i dirigirati gotovo svake večeri pred punim gledalištem?

Povratak u ovaj grad za mene je uvijek povezan s velikim emocijama jer Split ima posebnu energiju koju uvijek osjetim. Vrlo sam sretan što imam priliku ponovno doći u ovo predivno kazalište, raditi s fantastičnim orkestrom, s divnim baletnim ansamblom i gotovo svakodnevno susretati izvanrednu splitsku publiku, što mi je velika čast.

Orašar je omiljeni baletni naslov diljem svijeta, ali što on osobno znači za Vas kao dirigenta? Imate li omiljenu scenu ili trenutak u partituri? 

Glazba Čajkovskog mi je vrlo bliska srcu. Sva njegova djela su remek-djela stvorena u svim žanrovima. Orašar je jedno od najpopularnijih njegovih djela. Glazba pripada razdoblju romantizma i sadrži neke od njegovih najupečatljivijih melodija. Posebno bih istaknuo scenu iz drugog čina Le café – arapski ples, čiju je melodiju skladatelj preuzeo iz gruzijske uspavanke.

Po vašem mišljenju, što Orašara čini tako trajnom blagdanskom tradicijom u različitim kulturama i kako se nadate da će se splitska publika povezati s ovom produkcijom?

Orašar je postao trajna blagdanska tradicija jer utjelovljuje univerzalne teme dječjeg čuđenja, mašte i radosti. Zadivljujuća glazba Čajkovskog i čarobna priča vode publiku u bajkoviti svijet koji nadilazi kulturne granice, čineći ovo djelo omiljenim klasikom diljem svijeta. Nadam se da će splitska publika u ovoj produkciji osjetiti toplinu i čaroliju blagdanskog razdoblja te istovremeno prepoznati nevjerojatni talent i umjetnost naših izvođača. Vjerujem da će ova verzija duboko odjeknuti, donoseći obiteljima i pojedincima kako prepoznatljivost, tako i novu čaroliju. Svaki dan vidimo puno gledalište, gotovo sve izvedbe su rasprodane. Posebno me veseli što svakodnevno vidim nasmijana dječja lica, što pokazuje da je splitska publika snažno povezana s ovom produkcijom. 

Možete li podijeliti neki posebni trenutak ili izazov s proba? Kako je to oblikovalo završni nastup?

S obzirom na ograničeno vrijeme za probe, bio je izazov osigurati potpunu sinkronizaciju orkestra i plesača. Međutim, napredak koji smo postigli u kratkom vremenskom razdoblju bio je impresivan. Svaka proba bila je usmjerena na usavršavanje ključnih dijelova, a uz jasnu komunikaciju i fokus uspjeli smo oživjeti glazbu Čajkovskog na sceni. Do prve izvedbe splitski orkestar je postigao snažan osjećaj kohezije i točnosti, što je omogućilo besprijekorno iskustvo i za plesače i za publiku.

Kako vidite svoju budućnost kao gruzijski dirigent na međunarodnoj sceni? 

Kao gruzijski dirigent, moje kulturno nasljeđe igra ključnu ulogu u mom pristupu glazbi i vođenju. Gruzijska glazba, sa svojim bogatim zborskim tradicijama i složenim harmonijama, usadila mi je duboko poštovanje prema spoju strukture i emocije, što unosim u sve svoje izvedbe.  

Kroz svoju karijeru imao sam privilegiju raditi s raznolikim ansamblima u različitim zemljama. Ta iskustva proširila su moje razumijevanje različitih glazbenih tradicija, unaprijedila moje interpretativne vještine i produbila moju sposobnost komunikacije s glazbenicima iz različitih kulturnih sredina. Cilj mi je nastaviti se razvijati kao dirigent koji prihvaća jedinstvene karakteristike svake izvedbe, dok istovremeno potiče suradnju i inovaciju.  

Namjeravam nastaviti pomicati granice klasične izvedbe, kako u pogledu repertoara, tako i u dosegu publike. Međunarodna scena nudi beskrajne prilike za suradnju s drugim velikim glazbenicima, a planiram te prilike iskoristiti kako bih gruzijske glazbene elemente približio široj publici, dok istovremeno učim iz bogatih tradicija drugih kultura.  

Moja vizija je ostati ambasador gruzijske kulture u globalnoj glazbenoj zajednici, dok se kontinuirano razvijam kao dirigent koji se prilagođava novim izazovima i prilikama, uvijek nastojeći inspirirati i glazbenike s kojima radim i publiku koju angažiram.