Detalj - 28. dani

Novosti Objavljeno: 22.4.2018.

Povratak, Tko pjeva zlo ne misli te prezentacija radionice dramskog pisanja na 28. Marulićevim danima

Povratak, Tko pjeva zlo ne misli te prezentacija radionice dramskog pisanja na 28. Marulićevim danima

U ponedjeljak 23. travnja, trećeg festivalskog dana 28. Marulićevih dana, u službenom festivalskom programu bit će prikazane drame Povratak Srđana Tucića u produkciji Eurokaza, Hrvatske kuće i ADU Zagreb, te Tko pjeva zlo ne misli Vjekoslava Majera. Kreše Golika i Renea Medvešeka. U popratnom festivalskom programu bit će predstavljeni rezultati radionice dramskog pisanja održane na prošlogodišnjim Marulićevim danima.

U koprodukciji Eurokaza, Hrvatske kuće i Akademije dramske umjetnosti Zagreb, u režiji kolektiva predstave i studenata ADU nastala je dramska predstava Povratak. Inscenacija je to drame Srđana Tucića (Požega 1873 – New York 1940), najznačajnijeg dramskog teksta hrvatske moderne, relativno rijetko izvođenog na hrvatskim pozornicama. Središnji motiv realistične i naturalističke Tucićeve drame povratak je iz tuđine, siromaštvo, ljubav i preljub, sredine koja određuje odnose, novac kojim se ipak ne može sve kupiti... Drama je to iznimnih emotivnih vibracija, sa na prvi pogled, šablonom ljubavnog preljuba, koja najavljuje veliki zamah hrvatskog dramskog ekspresionizma, perioda kojim se hrvatska književnost dovinula do europskih razmjera i anticipacija. Predstava je od kritike proglašena jednom „od najinteresantnijih i najintenzivnijih predstava u Zagrebu koju se ne bi smjelo propustiti... satkana od čistih emocija, doduše negativnih. Ukratko, rijetko intenzivni crnjak nad crnjacima kakav se na sceni ne vidi tako često, pogotovo kad su glumci od publike udaljeni tek koji decimetar...“. Povratak se igra na sceni splitskog Gradskog kazališta mladih s početkom u 18 sati. Uloge tumače: Jasmin Telalović, Tesa Litvan, Suzana Nikolić, Marin Klišmanić, Antonija Stanišić Šperanda, Borna Baletić, Žarko Potočnjak, Jadranka Gračanin Putnik i Ljiljana Ivančan.

U 20 sati na velikoj sceni HNK Split ansambl Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu izvest će predstavu Tko pjeva zlo ne misli. Inspiriran scenarijem Kreše Golika za jedan od najgledanijih filmova u povijesti hrvatske kinematografije, nastalom na temelju Dnevnika maloga Perice Vjekoslava Majera iz 1942, Rene Medvešek režirao je kazališni potpourri koji rekonstruira izumirući dobri duh Zagreba. Ova predstava slijedi europsku kazališnu praksu koja kultne filmove tretira kao kulturno blago kako bi nadahnula nove generacije gledatelja. Radnja se događa na Gornjemu gradu između dva svjetska rata, a obitelj Šafranek živi u svojim svakodnevnim purgerskim udobnostima. Taj svakodnevni ritam uredno bilježi mali Perica, a poremetit će ga dolazak šarmantnoga neženje gospona Fulira. Službenik Franjo neuspješno pokušava dokazati svojoj ženi da je pametniji i sposobniji nego što zapravo jest. Skriva da je kukavica koja se ne usuđuje od šefa zatražiti sat slobodnog vremena, žali za propuštenim jer je želio postati avijatičar, voli popiti, i stalno se poziva na građanske norme. Ana Šafranek vene u braku s muškarcem, koji i ne primjećuje kako se gospon Fulir udvara njegovoj ženi. Anine moralne ograde polako popuštaju pred šaputanjima gospona Fulira, koji će biti razotkriven i na koncu prisljen oženiti brbljivu tetu Minu.

Priču o svakodnevnici poznatih i omiljenih lica, koja se okupljaju oko stola kao središnjeg mjesta građanskog života, u Medvešekovoj scensko-glazbenoj priči obogaćuje program u špajzcimer smještenog radio-aparata. To tehnološko čudo prodire kroz zidove i grije ozračje zagrebačkih domova. Kako piše prvi kroničar zagrebačkog radija Rudolf Habeduš Katedralis: možemo slutiti što se događalo kad su u grički nebosklon prodrli do tada ti sasvim nepoznati došljaci – uljezi, a možda i osvajači: radio valovi. Taj verglec bez drota, poput nevidljiva gosta zabavlja, obavještava, podučava, razgaljuje, umiruje, tješi, a katkad obmanjuje i plaši svoje slušatelje.

Tko pjeva zlo ne misli velika je, ansambl-predstava u kojoj glavne uloge tumače: Zrinka Cvitešić, Dušan Bućan, Krešimir Mikić, Ivana Boban, te Ivan Colarić, Ivan Glowatzky, Dušan Gojić, Nikša Kušelj, Dora Lipovčan, Vanja Matujec, Iva Mihalić, Vlasta Ramljak, Barbara Vicković, Silvio Vovk, Mirta Zečević, kao i glazbenici: Ivan Colarić, Matija Antolić, Jeremija Bundalo, Stjepan Vuger, Vinko Vujec. Predstavu je režirao Rene Medvešek, dramaturginja je Nina Bajsić, scenografkinja Tanja Lacko, kostimografkinja Doris Kristić, glazbeni suradnici su Matija Antolić i Nenad Kovačić, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, scenski pokret potpisuje Pravdan Devlahović, asistentica redatelja je Hana Zrnčić Dim, savjetnik za arhivsku građu Dinko Čutura, asuradnik za popularnu glazbu Ivan Justin.

S početkom u 12 sati u Kazališnoj kavani HNK Split (pokraj foyera) pod nazivom Nova drama bit će održana prezentacija radionice dramskog pisanja koju je, u sklopu prošlogodišnjih 27. Marulićevih dana, vodio Tomislav Zajec, peterostruki dobitnik nagrade za novi dramski tekst Ministarstva kulture RH Marin Držić, docent na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, odsjek Dramaturgija. Sudionice te prve radionice bile su Marija Dukić, Katja Grcić, Ružica Gašperov, Arijana Čuline, Aleksandra Kardum i Karla Leko, a rezultat je šest novih vrijednih dramskih tekstova od kojih je jedan, Radionica Marije Dukić, od strane povjerenstva nagrade Marin Držić preporučen za uprizorenje. Ulaz na prezentaciju je slobodan.