U četvrtak 21. travnja započet će, u organizaciji Hrvatskog narodnog kazališta Split, 32. Marulićevi dani, međunarodni kazališni festival hrvatskog dramskog pisma. Tijekom osam festivalskih dana splitskoj će kazališnoj publici biti ponuđeno deset predstava u konkurenciji za festivalske nagrade u izvedbi kazalištâ iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Srbije. Bit će predstavljeno nekoliko recentnih teatroloških izdanja, održat će se tradicionalna radionica dramskog pisanja. Na otvorenju će svečano biti dodijeljene nagrade Marin Držić, a prvonagrađeni tekst koncertno će izvesti studenti glume Umjetničke akademije u Splitu. Festival završava 28. travnja dodjelom nagrada i izvedbom jedanaeste predstave, van konkurencije. Za sudjelovanje na Festivalu prijavljen je rekordan broj od 56 predstava iz pet zemalja: Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Slovenije i Srbije.
Festival otvara dramska predstava Usidrene Elvisa Bošnjaka u koprodukciji HNK Split, GDK Gavella, Zagreb i HNK Zadar. Predstava je to koja na scenu donosi lik otočke žene stijene koja usprkos očekivanjima okoline povratak svog muža nakon 37 godina na moru dočekuje osušenih emocija. Bila je izabrana za prošlogodišnji festival, no zbog objektivnih razloga nije mogla biti tada izvedena pa je uvrštena u ovogodišnji program. Prije izvedbe, u četvrtak 21. travnja u sklopu svečanosti otvorenja bit će dodijeljene nagrade Marin Držić Ministarstva kulture za dramski tekst. U festivalskom programu slijede predstave: Una Vizek Ja od jutra nisam stao (HNK u Mostaru); Miroslav Krleža U agoniji (HNK u Zagrebu); Tituš Brezovački Matiaš, grabancijaš, dijak (HNK u Varaždinu); Josip Kozarac – Borislav Vujčić Tena – kronika raspada jedne ljepote); autorski projekt Sanje Milardović Mala čuda (Teatar Exit, Zagreb i Umjetnička organizacija Teatrum); Miran Kurspahić i Rona Žulj Krizni stožer (Kazališna družina Rebel, Zagreb); autorski projekt Olje Lozice Disanje (Kazalište PlayDrama Split i Zagrebačko kazalište mladih);
Mate Matišić Ja sam ona koja nisam (Zagrebačko kazalište mladih); Tena Štivičić64 (Atelje 212, Beograd). Posljednjeg festivalskog dana 28. travnja bit će dodjeljene festivalske nagrade Marul u šest kategorija, nagrade publike za najbolju predstavu, te nagrade lista Slobodna Dalmacija za glumačko ostvarenje. Po završetku svečanosti zatvaranja Festivala dubrovačko Kazalište Marina Držića van konkurencije izvest će predstavu Hamlet – evidencija zločina jedne monarhije Tibora Hrs Pandura i Livije Pandur prema B. M. Koltèsu i W. Shakespeareu.
Na današnjoj konferenciji za medije ravnateljica Drame HNK Split naglasila je: „U konkurenciji imamo odličan program o kojem će više govoriti izbornica. Ja bih naglasak stavila na dramske tekstove. Ove godine imamo vrlo jaku konkurenciju od čak sedam suvremenih dramskih tekstova koji ulaze u konkurenciju za nagrade Marul za suvremeni dramski tekst. To je razlog zbog kojeg smo odlučili u žiri ovogodišnjih Marulićevih dana uključiti dva dramatičara, Tomislava Zajeca i Ivanu Vuković pored redateljice Nenni Delmestre, oblikovatelja svjetla Denija Šesnića i kostimografkinja Irena Sušac. Dvije od drama u ovogodišnjoj konkurenciji laureati su Marina Držića. Ovogodišnje će Nagrade Marin Držić biti uručene na početku Festivala. Prvu nagradudobila je Nikolina Rafaj za dramu Kamo se ide kad se odlazi koju će čitati studenti glume drugog festivalskog dana. Drugu nagradu ravnopravno dijele Monika Herceg i Tomislav Zajec, a treću nagradu ravnopravno dijele Anita Čeko, Hrvoje Kovačević i Ivana Sajko. U programu ovogodišnjeg festivala dvije su po tekstovima laureatima Držića pa vjerujem kako je to početak trenda češćeg postavljanja tekstova koji su dobili tu nagradu“.
Izbornica Kim Cuculić govorila je o izabranim predstavama: „Jako je ohrabrujući podatak da je za ovogodišnji festival bilo prijavljeno čak 56 predstava iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Slovenije i Srbije i to u pandemijskoj godini. To znači da su se predstave po tekstovima hrvatskih klasičnih i suvremenih autora, kao i autorski pojekti radili diljem regije, a mislim i šire jer sigurno ima i predstava koje nisu bile prijavljene. Lijep je to podatak a ima i domaćih kazališta koja su u jednoj sezoni izvela čak četiri teksta hrvatskih autora. Predstave će biti igrane u HNK Split, te na pozornicama Gradskog kazališta mladih i Gradskog kazališta lutaka. Pri izboru se nisam vodila unaprijed smišljenom koncepcijom, prvenstveni kriterij bila mi je kvaliteta u svim segmentima predstava. Samo od sebe se nametnulo da je većem broju izabranih predstava u središtu propitivanje ženskih tema, primjerice obiteljskog nasilja, ali ima i drugih suvremenih tema s kojima se danas suočavamo kao što su pandemija, rat, iseljavanja, kriminal, korupcija i druge. Tako je Ja sam ona koja nisam Mate Matišića u izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih i u režiji Paola Magellija primjer predstave koja tematizira ženske subine u današnjem društvu. Predstava Tena - kronika raspada jedne ljepote u dramatizaciji Borislava Vujčića prema klasičnom tekstu Josipu Kozarcu kojemu se pristupa na zanimljiv način i u čijem je središtu ponovo sudbina ženskog lika. Predstava je koprodukcija čak pet kazališta: Gradskog kazališta Joza Ivakić Vinkovci, GDK-a Gavella, Ludens teatra Koprivnica, Gradskog kazališta Požega i Centra za cjeloživotno učenje i kulturu Bjelovar. Drama 64 suvremene dramatičarke Tene Štivičić, u izvedbi beogradskog Ateljea 212 govori , tematizira problem nmogućnosti imanja djece s kojim se suočava jedan bračni par. Ja od jutra nisam stao Une Vizek, laureat nagrade Marin Držić, vrlo je popularan. Izvodi se u Zagrebu, prijavljena je bila i predstava kragujevačkog kazališta, a na Marulićevim danima izvest će je mostarski HNK koja na zanimljiv crnohumorni način pristupa središnjoj temi obrnutih rodnih uloga gdje su žene na pozicijama moći a muškarci ostaju doma obavljati kućanske poslove. Usidrene, predstavu koja otvara festival izabrala je moja prethodnica Gordana Ostović no, kako nije mogla biti izvedena prošle godine, bit će odigrana sad. U agoniji Miroslava Krleže zagrebačkog HNK dolazi u novom režijskom pristupu ovom klasičnom djelu hrvatske dramske književnosti Ivice Buljana. Taj dobro poznati tekst uvrstila sam jer smatram da svaka generacija gledatelja zaslužuje vidjeti svoju Lauru, a to je u ovom slučaju glumica Nina Violić. Matiaž, grabancijaš, dijak u režiji Krešimira Dolenčića varaždinskog HNK još je jedan stari tekst, primjer kajkavske književnosti, no pristupa mu se na suvremen način na koji teme iz starog teksta ponovo postaju aktualne. Uvrstila sam i vrlo zanimljivu monodramu, autorski projekt glumice Sanje Milardović Mala čuda koja dolazi u produkciji Teatra Exit. U trenutku u kojem se zbivaju događaji kojima se bavi je Krizni stožer Kazališne družine Rebel iz Zagreba Mirana Kurspahića i Rone Žulj. Autorski projekt Olje Lozice, duodrama Disanje dolazi kao koprodukcija splitskog kazališta Playdrama i Zagrebačkog kazališta mladih i progovara o temi smrti, još jednoj aktualnoj posljednjih godina.“
Producent Jasen Boko predstavio je poprtani festivalski program u kojem će biti predstavljena tri teatrološka izdanja, dramskog zbornika Nagrada Marin Držić. Hrvatska drama 2020, knjige Grozdane Cvitan Trajni sukob s Nečastivim: Ivo Brešan, te predstavljanje knjige Bojane Denegri Svjetlo juga: Rudolf Bunk između Njemačke i Jugoslavije. Studenti 3. i 5. godine studija glume Umjetničke akademije u Splitu javno će pročitati dramu Nikoline Rafaj Kamo se ide kad se odlazi, prvonagrađenu na ovogodišnjem natječaju Marin Držić, na Šolti će se i ove godine, u sklopu Marulićevih dana, održati tradicionalna pjesnička manifestacija Ča, more, judi, a u povodu 100. obljetnice Muzičke akademije u Zagrebu i 25. obljetnice Odsjeka za solo pjevanje Umjetničke akademije u Splitu održat će se program nazvan Hrvatski operetni intermezzo.